Pagina's

12.11.12

Monday Mission: De Havenarbeider

Allereerst de spelregels. Om mezelf te dwingen (veel) verschillende dingen te fotograferen, heb ik de Monday Mission in het leven geroepen. Het werkt als volgt: Ik vraag op Facebook of iemand een onderwerp voor me heeft wat ik moet vastleggen. Vervolgens kies ik een onderwerp uit de suggesties die gemaakt worden en ga op pad met mijn camera. Enige voorwaarde is dat ik de foto moet kunnen maken in mijn woonplaats, Rotterdam.

Deze keer kwam vanuit Facebook het voorstel De Havenarbeider. Nu zou je onderstaande foto misschien niet direct associĆ«ren met een havenarbeider, toch is er een link te vinden. Ik ben namelijk het verleden ingedoken om dit onderwerp te belichten. 

In 1970 vond de grootste staking na de tweede wereldoorlog plaats. Op vrijdagmiddag 28 augustus legden meer dan tienduizend havenarbeiders het werk neer. Een staking die uiteindelijk meer dan drie weken zal duren. De havenarbeiders eisen meer loon voor hun harde werk. Op 3 september scandeerden meer dan achtduizend havenarbeiders de leus: '75 gulden ja, 25 gulden nee' terwijl de stoet door de Maastunnel trekt. De plek op onderstaande foto is dan ook een belangrijke plek in de geschiedenis van de Rotterdamse havenarbeider. Na drie weken van staking zwichten de werkgevers dan ook. De 75 gulden worden niet gehaald, maar uiteindelijk hebben ze voor elkaar gekregen dat de arbeiders 37 gulden per week erbij krijgen en een uitkering van 200 gulden. 

Interessant? Het programma Andere Tijden maakte een aflevering over deze staking. Klik hier voor de link. 


No comments:

Post a Comment